3- ( AINURUL SHAFIQAH BINTI MOHAMAD KHAIRUL AZHAR )  D20211100448



STANDARD GURU MALAYSIA : LATAR BELAKANG PENGGUBALAN

 

5.3.1 : Pengertian Standard Guru Malaysia (SGM)

 

Standard Guru Malaysia (SGM) merupakan piawaian yang menggariskan kompetensi profesional yang patut dicapai oleh guru , dan keperluan yang patut disediakan oleh agensi dan institusi Latihan perguruan bagi membantu guru mencapai tahap kompetensi yang ditetapkan. Dokumen SGM ini disediakan sebagai suatu panduan dan rujukan kepada guru , pendidik guru , agensi dan institusi Latihan perguruan dalam usaha untuk melahirkan dan melestarikan guru berkualiti . Dokumen SGM ini juga akan disemak semula bagi tujuan penambahbaikan berterusan .


5.3.2 Latar Belakang Pembentukan Standard Guru Malaysia



i : SEJARAH PENGGUBALAN 

Standard Guru Malaysia telah dilancarkan secara rasminya

pada tahun 2009 oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin 

(merupakan Menteri Pendidikan ketika itu ) yang menggariskan

 kompentasi profesional yang mesti dimiliki oleh setiap guru 

di Malaysia dan keperluan yang semestinya diadakan oleh 

agensi dan institusi pendidikan mahupun latihan bagi

 membantu guru-guru mencapai kompetensi yang telah ditetapkan .



  • Malaysia memberi penekanan tinggi terhadap pembangunan modal insan kelas pertama di mana bina upaya adalah pendekatan utama ke arah mencapai status negara maju pada tahun 2020.
  • Modal insan adalah harta yang boleh disuntik nilai tambahnya , diinjakkan nilai inteleknya serta diperbanyakkan modal budayanya.
  • Pembangunan modal insan berkuali bergantung kepada pendidikan berkualiti yang dapat menghasilkan seseorang individu yang mempunyai jati diri yang :-


  • Pendidikan perlu membentuk modal insan yang mampu berfikiran kritis dan kreatif , berkemahiran menyelesaikan masalah , berkeupayaan mencipta peluang baru , mempunyai daya tahan serta kebolehan untuk berhadapan dengan persekitaran global yang sering berubah .
  • Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah melaksanakan pelbagai usaha yang meluas untuk melahirkan guru yang berkualiti sepanjang tempoh perkhidmatan .
  • Bagi menjamin guru yang dihasilkan berkualiti tinggi , tinggi aspek utama ditekankan iaitu :




ii : RASIONAL PENGGUBALAN

Standard Guru Malaysia ini digubal berdasarkan  rasional yang berikut :


  • Guru perlu mempunyai tahap amalan nilai profesionalisme keguruan , pengetahuan dan kefahaman , serta kemahiran pengajaran dan pembelajaran yang tinggi bagi membolehkan mereka berfungsi sebagai guru profesional dengan berkesan .
  • Mengenalpasti tahap penyediaan dan pelaksanaan keperluan latihan oleh agensi dan institusi latihan perguruan bagi menjamin tahap kompetensi guru yang ditetapkan tercapai.
  • KPM berusaha untuk melonjakkan kecemerlangan institusi pendidikan guru.
  • SGM menggariskan kriteriea dan standard am guru selaras dengan MALAYSIAN QUALIFICATIONS FRAMEWORK (MQF) yang menggariskan kriteria dan standard am pendidikan am.


iii : TUJUAN PENGGUBALAN

SGM  digubal bertujuan untuk :

  1.  Mengenal pasti tahap kompentasi profesional guru dalam aspek amalan nilai profesionalisme keguruan , pengetahuan dan kefahaman , serta kemahiran pengajaran dan pembelajaran .
  2.  Mengenal pasti tahap penyediaan dan pelaksanaan keperluan latihan oleh agensi dan institusi latihan perguruan bagi menjamin tahap kompetensi guru yang ditetapkan tercapai.
  3. SGM akan dapat mengenal pasti dasar dan strategi pembangunan pendidikan guru yang patut ditambahbaik sejajar dengan perkembangan dan cabaran semasa dunia pendidikan.

Ulasan