2- ( NUR AIN BINTI ZAHROL HAFIZ ) D20211100487
5.2.1 Terdapat tiga percanggahan definisi Profesion iaitu :
1. Kamus Dewan IV (2005) – Profesion memerlukan Pendidikan dan kecekapan serta kemahiran yang tinggi dan latihan yang khusus.
2. Cruess, Johnston & Cruess (2004) – Profesion melibatkan penguasaan pengetahuan dan kemahiran yang komplek.
3. Lieberman (1956) – Profesion mempunyai ciri-ciri seperti kepentingan intelek, latihan ikhtisas yang mencukupi, khidmat yang diperlukan oleh masyarakat, menikmati autonomi, mementingkan kualiti perkhidmatan mempunyai kod etika dan mempunyai organisasi sendiri untuk menguruskan hal-hal yang berkaitan profesion.
5.2.2 Kriteria Guru Profesional
Model Konseptual pendididkan guru Malaysia
i. Ilmu Profesional Guru
· Pengetahuan tentang kandungan subjek
· Pengetahuan tentang pedagogi kandungan subjek
· Pengetahuan tentang kokurikulum
· Pengetahuan tentang pelajar
· Pengetahuan tentang konteks Pendidikan
· Pengetahuan tentang falsafah, matlamat, tujuan dan nilai Pendidikan
ii. Kemahiran Guru
Selain itu, guru juga mesti mempunyai kemahiran-kemahiran berikut :
· - Kemahiran teknologi
· - Kemahiran professional
· - Kemahiran Komunikasi
· - Kemahiran Interpersonal
· - Kemahiran intrapersonal
iii. Nilai & Sahsiah Guru
Nilai adalah sesuatu yang merujuk kepada amalan nilai-nilai murni , perlakuan,guru yang penyayang, berpekerti mulia, berdaya tahan, patriotik, inovatif, kreatif, motivatif, dan patuh kepada Etika Profesionalisme Keguruan.
5.2.3 Kriteria Profesion Keguruan Sebagai Kerjaya Profesional
i. KERJAYA UNIK
ii. TAHAP PENDIDIKAN YANG TINGGI
- Pengetahuan dan kefahaman
- Kemahiran kaedah dan teknik
-Amalan nilai professional
iii. LATIHAN YANG LAMA
iv. KOD ETIKA PERKHIDMATAN
v. PERSATUAN
vi. TANGGUNGJAWAB
Ulasan
Catat Ulasan